Nowoczesny.pl
Nowoczesny.pl > Biznes > Co to jest copywriting? Jak zostać copywriterem?

Co to jest copywriting? Jak zostać copywriterem?

Co to jest copywriting? Jak zostać copywriterem?

Pisać każdy może. Nie należy się więc dziwić, że tworzenie treści to coraz bardziej popularna profesja. Wiele osób zastanawia się, co to jest copywriting – jakie treści obejmuje i co trzeba umieć, aby się nim zajmować. Kim jest copywriter i jakie cechy powinien posiadać? Jak zostać copywriterem? Czy każdy ma szansę na sukces w tym zawodzie? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi na te pytania i uzyskać wszystkie najważniejsze informacje o copywritingu!

Co to jest copywriting?

Copywriting obejmuje tworzenie tekstów. To bardzo szerokie pojęcie, które może odnosić się do różnego rodzaju contentu – od sloganów reklamowych, przez ebooki, długie artykuły i krótkie teksty SEO, aż po scenariusze wideo. Branża ta nieustannie się rozwija i zmienia, dając copywriterom coraz większe możliwości różnorodnych działań.

Pierwsza definicja pojęcia „copywriter” była związana z tworzeniem treści reklamowych, dziś jednak nie ogranicza się ona tylko do takiego contentu. Jednocześnie stanowisko związane z pisaniem, może przybierać aktualnie różne nazwy, w zależności od tego, w czym dana osoba się specjalizuje. 

Najpopularniejszym skojarzeniem z dzisiejszym copywritingiem jest tworzenie artykułów do internetu, m.in. na strony internetowe firm czy blogi (często z uwzględnieniem zasad SEO). Przyjęło się, że osoba zajmująca się copywritingiem pisze o wszystkim. Copywriting jednak coraz częściej jest uznawany za bardziej rozbudowaną dziedzinę, do której nie wystarczy samo lekkie pióro i umiejętności researchu. Stwarza to jednak doskonałe możliwości rozwoju zawodowego i zajmowania stanowisk związanych z bardziej niszowymi i skonkretyzowanymi umiejętnościami.

Czy copywriting to wyłącznie kreatywne zajęcie?

Wiele osób uznaje pracę w copywritingu jako jedno z najbardziej kreatywnych zajęć. Czy jednak takie jest w rzeczywistości? Jest to kwestia sporna, a odpowiedź na to pytanie będzie się oczywiście różnić w zależności od danego stanowiska. Często jednak copywriting ma mniej wspólnego z kreatywnością, niż mogłoby się wydawać.

Zanim przejdziemy do samego tworzenia tekstów, najpierw należy sobie zdać sprawę, że tylko w wybranych firmach możliwe będzie samodzielne dobieranie tematów tekstów i duża swoboda w ich tworzeniu – może to być możliwe np. gdy Twoje stanowisko będzie związane  z marketingiem i sam będziesz zarządzał wizerunkiem firmy w sieci (trudno jednak uciec od słów kluczowych, nawet samodzielnie tworząc swoją listę zadań).

Częściej jednak (szczególnie w agencjach reklamowych) tematyka tekstów jest z góry narzucona, a nie wszystkie firmy biorą pod uwagę preferencje copywriterów. Może to oznaczać, że będziesz pisać o rzeczach, które zupełnie Cię nie interesują, a czasem mogą one okazać się nawet niezgodne z Twoimi poglądami. Nie piszę dlatego, żeby zniechęcić Cię do tej pracy, a wręcz przeciwnie – abyś miał czas przemyśleć sobie te fakty i zastanowić się, jak sobie z nimi poradzić.

Dodatkowo w tekstach często stosowane są reguły copywriterskie, które pozwalają osiągać określone cele. Ma to zastosowanie przede wszystkim w contencie sprzedażowym (m.in. tekstach na strony www, hasłach reklamowych, postach do social mediów czy newsletterach), jednak jest ważne również w przypadku artykułów na blogi. Nagle okazuje się, że copywriting to działanie według określonego schematu, a nie uwalniany na dany temat strumień myśli. Nie jest to jednak zawsze wada i można odnaleźć w tym pozytywne strony. 

Na pewno nie raz zdarzyło Ci się siedzieć nad dokumentem w Wordzie, w którym jedynym elementem był migający kursor. Pusta głowa, pusta strona i brak pomysłu na pierwsze zdanie. Właśnie wtedy przydaje się znajomość formuł copywriterskich, pewnych schematów, które nie tylko sprawią, że Twój tekst osiągnie określony cel i zainteresuje odbiorcę, ale także pozwolą Ci zacząć pisać.

Co robi copywriter, czyli na czym polega praca copywritera

Wiesz już, co to jest copywriting, zastanówmy się teraz kim jest copywriter. Chociaż mogłoby się wydawać, że jego praca ogranicza się wyłącznie do wystukiwania kolejnych słów na klawiaturze, w wielu przypadkach obejmuje ona szerszy obszar działań. 

Na czym polega praca copywritera? W jego zakres obowiązków może wchodzić:

  • pisanie tekstów na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia, a bardzo często konieczne jest także…
  • … wykonywanie researchu, niezbędne do tworzenia tekstów o nieznanych dotąd tematach lub opierania się na opiniach innych osób;
  • analizowanie grupy docelowej i konkurencji marki, dla której tworzy, aby używać odpowiedniego języka i nie powielać powstałych już treści; 
  • dobieranie słów kluczowych, pozwalających stworzyć tekst zgodny z zasadami SEO;
  • korekta i redakcja tekstów napisanych przez inne osoby;
  • publikowanie artykułów na blogach i postów w social mediach;
  • przeprowadzanie rozmów ze specjalistami z określonych dziedzin, aby urozmaicić swój tekst lub zamienić rozmowę w wywiad;
  • poszerzanie swojej wiedzy, aby zawsze posiadać aktualne informacje na temat pisania różnych form tekstów, user experience czy marketingu sprzedażowego.

Nie na każdym stanowisku, jakie oferuje praca w copywritingu, konieczne będzie wykonywanie wszystkich tych zadań (chociaż ostatni punkt warto wykonywać zawsze, aby być na bieżąco). Jak już wspomniałam, coraz popularniejsze robią się stanowiska z zawężonym zakresem obowiązków, dzięki czemu osoba pracująca na takiej pozycji może stać się specjalistą z konkretnej dziedziny, zamiast znać się na wszystkim, ale w mniejszym stopniu. 

Praca jako copywriter to idealne kreatywne zajęcie? Nie do końca! Czasami przypomina ona układanie „klocków” w pewnej kolejności, aby otrzymać tekst o odpowiednim wydźwięku. A do tego potrzebna jest nieustannie aktualizowana wiedza teoretyczna.

Nie ma jednej odpowiedzi na to, która z tych ścieżek jest lepsza, i jeśli chcesz zostać copywriterem musisz zastanowić się, która opcja bardziej Cię interesuje. Często w większych firmach zatrudniani są bardziej niszowi specjaliści (np. copywriter tworzący teksty tylko do reklam w social mediach), a mniejsze biznesy wolą zatrudniać osoby znające się na wszystkim, co jest związane z copywritingiem (i często także marketingiem, ponieważ copywriting jest z nim ściśle powiązany). Nie jest to jednak reguła, o czym szybko przekonasz się, przeglądając oferty pracy, gdyż na rynku króluje różnorodność.

Co powinien umieć copywriter?

Patrząc jednak na wskazane powyżej zadania, nie jest trudno zauważyć, że obejmują one dość szerokie spektrum. Jeśli chcesz pracować jako copywriter, może się zdarzyć, że będziesz zajmować się nimi wszystkimi. Dlatego warto doskonalić swoje umiejętności związane z marketingiem, sprzedażą i user experience, a także edukować się na temat różnic dzielących teksty publikowane w różnych kanałach komunikacji. W sytuacji gdy nie masz okazji pisać różnorodnych tekstów, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś pisał je dla siebie, tylko po to, aby ćwiczyć swoje umiejętności.

Obowiązkowym punktem w edukacji każdego copywritera musi być język korzyści, gdyż na wielu stanowiskach copywriterskich korzysta się z niego na co dzień. Niezbędny do tekstów sprzedażowych, ale przyda się także w innych formach contentu, gdyż pozwoli Ci lepiej zrozumieć produkt lub usługę i jednocześnie w odpowiedni sposób przedstawić ją grupie docelowej. 

Copywriter powinien umieć także analizować i wyciągać wnioski. Chociaż analityka kojarzy się bardziej ze „ścisłymi” posadami, nie można o niej zapomnieć również i w tej branży. Analityka przydaje się przy ocenie działań konkurencji, ale także przy badaniu i określaniu grupy docelowej tekstów. To podstawa – musisz wiedzieć, do kogo piszesz, i umieć wyciągnąć z tych danych wnioski, które przełożysz np. na język i formę komunikatu.

Warto pamiętać także o znajomości programów, które w pracy copywritera są niezbędne. Do podstawowych należy oczywiście program do pisania. Najpopularniejszym jest Word, często wykorzystywany w formie dokumentów online. Przydać może się także znajomość pozostałych programów z pakietu Office, gdyż czasami trzeba przedstawić stworzony tekst w inny sposób.

Do pracy copywritera często należy także publikowanie stworzonych treści. Dlatego warto poznać się bliżej z WordPressem, popularnym oprogramowaniem pozwalającym tworzyć firmowy blog. Copywriter powinien także wiedzieć, jak zoptymalizować tekst, aby posiadał wszystkie elementy, których wymaga SEO – napisać meta description czy opis alternatywny zdjęcia. Na wielu stanowiskach to podstawa, a na innych pozwoli Ci to zabłysnąć na rozmowie kwalifikacyjnej. Przydatne mogą okazać się także systemy do stworzenia mailingów (np. MailerLite czy MailChimp). Jeśli planujesz zdobyć specjalizację jako SEO copywriter, nie zapomnij także o programach pozwalających dobierać słowa kluczowe, np. SEMSTORM czy Senuto. 

Jakie cechy powinna posiadać osoba pracująca w branży copywritingu?

Mówi się, że ideały nie istnieją. A jednak jest kilka cech, którymi powinien wyróżniać się copywriter, aby osiągnąć sukces i czerpać zadowolenie oraz przyjemność z pracy. Kim jest copywriter idealny? Poznaj cechy, które powinien posiadać: 

  • cierpliwość – wyobraź sobie, że piszesz po raz dziesiąty o temacie, który zupełnie Cię nie interesuje albo próbujesz wykonać research, ale wciąż brakuje Ci istotnych informacji – to sytuacje, w których spokój powinien wygrać nad zdenerwowaniem;
  • szczegółowość – to cecha związana przede wszystkim z poprawnym pisaniem i umiejętnością wyłapywania własnych błędów, jednak przydaje się także przy wykonywaniu researchu, gdyż to ona pozwala czasami dostrzec ważne elementy, na które inni nie zwróciliby uwagi;
  • optymizm – to bardzo ważna cecha (zaraz obok cierpliwości), która pozwoli Ci pisać nawet o zupełnie nieinteresujących Cię tematach, utrzymując pogodę ducha;
  • kreatywność – praca w copywritingu wymaga czasami pisania o bardzo prostych przedmiotach codziennego użytku w sposób, który nie będzie trącił nudą – czy jesteś w stanie zaciekawić odbiorcę tekstem o klamkach albo uchwytach na mydło?;
  • empatia – ta cecha przydaje się w zrozumieniu odbiorców i postawieniu się na ich miejscu, co jest szczególnie ważne w przypadku tekstów sprzedażowych;
  • ciekawość – jest bardzo ważną cechą u copywriterów, która pozwala naprawdę zainteresować się nowo poznanym tematem i czerpać z tego przyjemność; dodatkowo sprawia, że dąży się do uzyskania jak największej liczby informacji na dany temat, a nie porzuca się go.

Nie spełniasz wszystkich punktów, a chcesz zostać copywriterem? Nic straconego! Chociaż dla wielu osób mogą to być naturalne umiejętności, można także nad nimi pracować, aby je rozwijać. Przykładowo możesz samodzielnie tworzyć tematy, wykonywać research, określać grupę docelową i pisać teksty. Najlepsze powinny znaleźć się w Twoim portfolio.

A kim jest… SEO copywriter?

SEO copywriting jest tak bardzo popularną i szybko rozwijającą się gałęzią copywritingu, że zasługuje na poświęcenie mu dłuższej chwili uwagi. Osoba pracująca na stanowisku SEO copywriter zajmuje się pisaniem tekstów zgodnie z zasadami pozycjonowania. Oznacza to, że w mają one osiągać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dlatego wykorzystywane są w nich słowa kluczowe.

Brzmi prosto? Oczywiście może takie być! Jednak wiąże się to z dodatkową wiedzą, którą musi posiąść copywriter SEO. Algorytmy nieustannie się zmieniają, jednak nie da się nie zauważyć, że coraz mocniej zwracają się one w kierunku naturalności tekstów. Z jednej strony to łatwiejsze, bo można tworzyć teksty bardziej kreatywne, jednak jest to trudniejsze pod względem wplatania w treści słów kluczowych. Kiedyś taką funkcję pełnił content, który mógł być pisany nawet w nienaturalny, automatyczny sposób. Dziś artykuł SEO musi mieć większą wartość dla odbiorcy (a tym samym robotów Google, badających dany tekst). 

Nawet jeśli copywriter otrzyma gotową listę słów, które musi wykorzystać w tekście, musi wiedzieć jak ich użyć, aby osiągały założone efekty. Czy słowa mogą być stosowane w nagłówkach? Czy mogą stać koło siebie? Jaką formę powinny mieć? Niektóre wytyczne mogą nieco różnić się w zależności od firmy, ale warto mieć własne podstawy.

Wielu SEO copywriterów lubi jednak taką pracę. Chociaż jest ona nieco mniej kreatywna i często powtarzalna, świetnie sprawdzi dla osób, które lubią tego typu systematyczność i schematyczność. Pracując jako copywriter SEO, można z kolei liczyć na różnorodność tematyczną, szczególnie w agencjach reklamowych, które posiadają klientów z odmiennych branż. 

Jakie teksty może tworzyć osoba pracująca jako SEO copywriter? Bardzo często są to artykuły na blogi firmowe, które są istotnym elementem strategii pozycjonowania i pozyskiwania organicznego ruchu na stronę. Jednak to oczywiście nie wszystko! Słowa kluczowe wykorzystywane są także podczas tworzenia opisów kategorii i konkretnych produktów lub usług w sklepach internetowych. Także teksty na stronach www wykorzystują SEO, dlatego copywriterowi może zostać zlecone stworzenie np. opisów na stronę główną i zakładkę z informacjami o firmie.

Jak zostać copywriterem? 

„Jak zostać copywriterem?” to pytanie coraz częściej wpisywane w wyszukiwarkę Google. Zadają je różne typy osób – od kochających pisać, przez wypalonych zawodowo, szukających łatwej ścieżki przebranżowienia się, aż po osoby z wykształceniem polonistycznym, które dopiero rozglądają się za swoim docelowym zawodem. A to oczywiście tylko mały wierzchołek góry, stanowiącej wszystkich zainteresowanych tym tematem.

Ze względu na różnorodność wspomnianych jako przykłady osób, nie należy się więc dziwić, że nie ma jednej uniwersalnej ścieżki, którą należy podążać, jeśli chce się zostać copywriterem. Niewątpliwie jednak potrzebne jest doświadczenie i zdobywanie umiejętności niezbędnych w tej uwielbianej przez wielu branży. Kolejnym ważnym elementem jest CV i portfolio.

Praca jako copywriter a studia, kursy i książki

Oficjalny poradnik copywritera nie istnieje, a oznacza to, że każdy wybierający tę ścieżkę zawodową może obrać swoją własną drogę, decydując, które etapy są dla niego, a które nie są mu potrzebne. Jeśli chodzi o studia, najbardziej pożądane przez pracodawców są oczywiście kierunki polonistyczne i dziennikarskie, ale często patrzą oni przychylnym okiem także na te związane z marketingiem. Czy jednak studia są konieczne w pracy jako copywriter? Nie!

Copywriting – studia, dzięki którym zwiększysz swoje szanse na rynku pracy

Musisz zdawać sobie jednak sprawę, że w niektórych firmach będą one wymagane i Twoje szanse w takiej rekrutacji spadną do zera. Dlatego osoby zdecydowane na rozwój w tej branży, które chcą pracować ze słowem pisanym, a są na początku swojej edukacji po liceum, mogą wybrać studia polonistyczne. Coraz częściej w ofercie uczelni pojawiają się także kierunki ściśle powiązane z copywritingiem Takie wykształcenie to swego rodzaju zabezpieczenie i otworzenie przed sobą dodatkowych drzwi.

Czy kurs copywritingu ma sens?

Jeśli jednak nie chcesz tego robić lub studia już za Tobą, nic straconego. W zostaniu copywriterem mogą pomóc Ci także specjalistyczne kursy, które często są doceniane przez pracodawców. Mają one bardzo ważną zaletę – zazwyczaj koncentrują się na bardziej konkretnych zagadnieniach. Są swego rodzaju pigułką. A do tego nie brakuje w nich praktyki, dzięki czemu może zdarzyć się, że z jednego kursu uzyskasz wiedzę, która znacząco zwiększy Twoje szanse na rynku pracy. Pracodawcy doceniają kursy także dlatego, że zazwyczaj są one własną inicjatywą potencjalnego pracownika, co potwierdza, że zależy mu na rozwoju.

Jeśli interesuje Cię copywriting, książki związane z tworzeniem contentu powinny trafić do Twojej biblioteczki!

Do popularnych kursów copywritingu należą:

  • Skuteczny Copywriting – Artur Jabłoński,
  • Copywriting Masterclass – Jarek Kaniewski,
  • Kompletny Kurs Copywritingu Od Podstaw – ZarabiajNaPisaniu.com,
  • Słowem sprzedawaj – copywriting w skrócie – Marcin Cichocki.

Książki o copywritingu, które warto mieć w swojej biblioteczce

Jeśli interesuje Cię copywriting, książki o tej tematyce powinny stać się Twoimi przyjaciółmi. Dzięki nim będziesz nieustannie poszerzał swoją wiedzę i poznasz spojrzenie na copywriting osób, które posiadają bogate doświadczenie. Warto zwrócić uwagę na pozycje:

  • „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting” – Artur Jabłoński
  • „Zostań copywriterem, którego poleca nawet konkurencja” – Klaudia Lepiarz
  • „Biblia copywritingu” – Dariusz Puzyrkiewicz
  • „SEO Content Marketing – czyli jak zwiększyć ruch dobrymi słowami” – Marta Gryszko, Karolina Gudecka
  • „Copywriting. Jak sprzedawać słowem” – Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk
  • „Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści” – Piotr Bucki
  • „Copywriting Sprzedażowy” – Marcin Cichocki

Chcesz być na bieżąco? Powiększaj swoją biblioteczkę o nowe książki o copywritingu, gdyż cały czas wydawane są kolejne pozycje o tej tematyce! Będziesz mógł zabłysnąć na rozmowie rekrutacyjnej i pokazać, że orientujesz się w branży i stawiasz na nieustanną naukę.

Jak powinno wyglądać CV copywritera?

Wielu copywriterów i osób aspirujących do pracy na tym stanowisku zastanawia się, jak właściwie powinno wyglądać ich CV. Niektórzy zadają sobie pytanie, czy CV w ogóle jest potrzebne, skoro copywriting to zajęcie, które w dużej mierze bazuje na kreatywności i ciężko je zawrzeć w kilku zdaniach w CV.

Nie warto jednak rezygnować z CV, bo nadal jest ono wymagane w większości rekrutacji. Tylko nieliczne firmy ograniczają się do bazowania wyłącznie na portfolio lub swoim własnym wewnętrznym formularzu, zbierającym wyłącznie niezbędne do procesu rekrutacji. Portfolio, na którym mocniej skupię się w dalszej części tekstu, nie jest jedynym elementem, który pozwoli Ci „sprzedać” swoje umiejętności potencjalnemu pracodawcy. Choć może Cię to zaskoczyć, w tej roli doskonale sprawdzi się właśnie CV!

Ważne jest jednak, aby było ono przygotowane w odpowiedni sposób, który pozwoli pracodawcy zauważyć Twoje umiejętności. Co oznacza, że liczy się nie tylko to co w nim zawrzesz, ale także to, w jaki sposób to zrobisz. Skupmy się najpierw na tym drugim elemencie. Twoje CV powinno być bezbłędne. Zwróć uwagę na literówki i zadbaj o to, aby nie pojawiła się ani jedna. Jeśli tworzysz CV w Canvie czy innym programie graficznym, możesz dla pewności przekopiować tekst do Worda, aby sprawdzić jego poprawność. Wiadomo, że czasami nie da się ich uniknąć, jednak potraktuj CV jako swoją wizytówkę – chyba nie chciałbyś, aby znalazły się na niej błędy? Bezbłędne CV będzie dla potencjalnego pracodawcy potwierdzeniem Twoich umiejętności.

CV copywritera jest wymagane w większości aplikacji o pracę. Niektórzy pracodawcy proszą także o portfolio, dlatego zdecydowanie warto je mieć.

Spróbuj napisać o sobie w sposób ciekawy. Często to miejsce jest właściwie jedyną formą pokazania swojej kreatywności, gdyż pozostałe pozycje muszą trzymać pewien schemat. Niech odbiorca poczuje, że umiesz pisać nie tylko poprawnie, ale i w interesujący sposób.

W CV copywritera należy zawrzeć wszystkie posiadane umiejętności i cechy, które przydają się w copywritingu. Warto podać także znajomość programów i elementy wykraczające poza podstawowe umiejętności copywriterskie, jeśli je masz. Pokaże to potencjalnemu pracodawcy, że jesteś osobą wszechstronną. Nie zapomnij również o doświadczeniu, edukacji i kursach. Lepiej unikać ogólników, szczególnie w przypadku wskazywania poprzednio zajmowanych stanowisk, a skupić się na konkretach, czyli osiągniętych efektach i najważniejszych zadaniach. Dzięki temu osoba zapoznająca się z Twoim CV będzie mogła dowiedzieć się, jakim pracownikiem jesteś. 

Portfolio to podstawa!

Jedną częścią odpowiedzi na pytanie „jak zostać copywriterem?” jest więc CV. Drugim ważnym, a przez wielu uważanym za ważniejszy, elementem jest portfolio. To właśnie ono może być tym czynnikiem, który przeważy na Twoją korzyść i sprawi, że pracodawca zaprosi Cię na rozmowę. Patrząc z drugiej strony, może być całkiem odwrotnie – to przez portfolio Twoja aplikacja może zostać z miejsca odrzucona. Może to być powiązane z brakiem wystarczającego doświadczenia i umiejętności copywriterskich, jeśli dopiero zaczynasz lub próbujesz swoich sił w niszowej branży. Jednak często taka sytuacja wynika z tego, że coś nie gra z samym portfolio, a nie Twoimi zdolnościami do tworzenia contentu.

Przede wszystkim portfolio powinno zawierać teksty najlepiej prezentujące Twoje umiejętności i doświadczenie. Niekoniecznie muszą to być publikacje, które najbardziej podobają się Tobie. Czasami to trudne do przełknięcia, ale warto wziąć pod uwagę, że potencjalny pracodawca chce zobaczyć Twoje zdolności w sposób, który jest najbliższy pracy, jaką miałbyś dla niego wykonywać. Więc artystyczny tekst czy felieton nie pokaże mu zbyt wiele, jeśli miałbyś zajmować pisaniem artykułów SEO (może jedynie Twoją bezbłędność, ale czasem to i tak za mało). Z drugiej strony, jeśli stanowisko copywriterskie, na które aplikujesz obejmuje tworzenie bardzo różnorodnego contentu, Twoje portfolio powinno pokazywać, że umiesz to zrobić. 

Jaki jest z tego wniosek? Ciężko jest stworzyć jedno uniwersalne portfolio. Jeśli aplikujesz tylko na jedno stanowisko, np. copywritera SEO, sprawa jest prosta. Jeśli jednak nie zamykasz przed sobą żadnych drzwi i skupiasz się na różnorodnych ofertach, warto wziąć pod uwagę i przygotować sobie kilka wersji takiej prezentacji swoich umiejętności. Ułatwisz w ten sposób pracę osobom zajmującym się rekrutacją, co z pewnością zostanie docenione. Możesz dodatkowe teksty umieścić na końcu portfolio, żeby w ten sposób podkreślić swoją wszechstronność, ale jednocześnie dać potencjalnemu pracodawcy opcję, czy chce się z nimi zapoznać, czy wcześniejszy content był wystarczający.

Jak stworzyć portfolio copywritera bez doświadczenia?

A co w sytuacji, gdy nie masz doświadczenia, a pracodawca wymaga portfolio? Pamiętaj, że nie muszą znaleźć się w nim wyłącznie teksty, które napisałeś w ramach wcześniejszej pracy. Możesz umieścić tam artykuły czy posty w social mediach, które stworzyłeś na potrzeby portfolio lub teksty z własnego bloga, jeśli go prowadzisz (to bardzo dobra praktyka, gdyż wtedy własne miejsce w sieci staje się niejako Twoim portfolio).

Pamiętaj jednak, aby teksty miały podobny charakter do tych, które będziesz tworzył jako copywriter. Aby dodać im autentyczności i przy okazji ćwiczyć swój warsztat, możesz wybrać nieznane Ci wcześniej firmy z zupełnie nowych dla Ciebie branż i pisać teksty dla nich, np. na ich social media i bloga firmowego. W ten sposób dodasz treściom autentyczności, a do tego będą one mocno przypominały te, które mógłbyś faktycznie stworzyć w pracy.

Copywriting a miejsce pracy, czyli gdzie może pracować copywriter

Niektórzy copywriterzy od razu wiedzą, w jakiej firmie i branży chcą pracować. Inni muszą poświęcić nieco więcej czasu na odnalezienie swojej ścieżki. Niewątpliwie zdolności copywriterskie mogą przydać się w bardzo różnych miejscach i dają duże możliwości rozwoju zawodowego.

Pierwszym skojarzeniem z pracą na stanowisku copywritera (a szczególnie copywritera SEO) jest oczywiście praca w agencji reklamowej. To także jedna z lepszych ścieżek, jeśli chodzi o naukę nowych umiejętności i zdobywanie doświadczenia, gdyż jest to bardzo dynamiczna branża, która szybko reaguje na potrzeby i zmiany rynku. 

Praca jako copywriter coraz częściej jest możliwa w formie zdalnej. Wiele zależy od stanowiska, jednak czasami konieczny jest udział w spotkaniach online, szczególnie jeśli obowiązki obejmują współpracę z innymi działami firmy.

Drugą opcją jest praca w firmie, która może m.in. oferować swoje produkty lub usługi albo być sklepem. Tutaj tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia, gdyż dziś swoją stronę internetową ma większość biznesów, a do tego zazwyczaj prowadzą one dodatkowe działania w social mediach. Pracując bezpośrednio w firmie, dla której będziesz tworzyć, musisz jednak wziąć pod uwagę, że Twoje obowiązki mogą być dość szerokie i nie obejmować wyłącznie copywritingu. Wszystko zależy od potrzeb firmy, w której podejmiesz pracę.

Praca dla copywritera znajdzie się również w sektorze małych biznesów, a także osób prywatnych, np. influencerów, blogerów czy twórców wideo. Wiele osób właśnie w taki sposób odnajduje swoją odpowiedź na pytanie „jak zostać copywriterem” i pozyskuje pierwsze zlecenia. To dobra forma współpracy także dla osób, które chcą się przebranżowić i nie mogą od razu rzucić poprzedniej pracy. Dzięki temu mogą łączyć etat z nauką nowych umiejętności i zdobywaniem doświadczenia.

Wiele osób zajmujących się copywritingiem decyduje się na otworzenie własnej działalności i oferowanie swoich usług bezpośrednio firmom. Niektórzy podejmują w taki sposób współpracę z agencjami, gdyż dla wielu przedsiębiorców współpraca B2B jest bardziej opłacalna niż umowa o pracę. Jest to jednocześnie zabezpieczenie dla copywritera, który zyskuje gwarancję zleceń i nie musi się martwić o mocno wahającą się wypłatę.

Gdzie szukać pracy i zleceń?

Jeśli dopiero zaczynasz w copywritingu, praca sama do Ciebie nie przyjdzie. Na to możesz liczyć dopiero wtedy, gdy wyrobisz sobie swoją markę w branży. Istnieje jednak sporo miejsc, które pozwolą Ci znaleźć ofertę lub zlecenie idealne dopasowane do siebie. Oto one!

Portale z ogłoszeniami o pracę

Portale z ogłoszeniami o pracę to najbardziej polecany sposób szukania pracy, jeśli zależy Ci na umowie o pracę. Ogłoszenia na nich umieszczają zarówno firmy, jak i agencje reklamowe, dzięki czemu możesz próbować swoich sił w różnych branżach. 
Popularne portale to: pracuj.pl, rocketjobs.pl, infopraca.pl, nofluffjobs.com, olx.pl.

Grupy na Facebooku

Grupy na Facebooku są świetnym sposobem szukania pracy zarówno dla osób poszukujących zleceń, jak i tych, którzy są zainteresowani pracą na etacie, gdyż ogłoszenia, które tam znajdziesz dodają zarówno prywatni użytkownicy, jak i pracownicy firm.
Popularne grupy to: facebook.com/groups/copywritingPL, facebook.com/groups/282850401780600, facebook.com/groups/130069100910352, facebook.com/groups/copywriterzy. 

Portale dla freelancerów

Portale dla freelancerów idealnie sprawdzą się, gdy nie szukasz pracy na etacie, a chcesz sobie dorobić i budować portfolio. w
Do najpopularniejszych portali tego typu należy useme.com, które jest jednocześnie miejscem do wystawiania faktur, jeśli nie posiadasz własnej działalności.

Portale ze zleceniami tekstów

Jeśli nie chcesz tracić czasu na szukanie zleceń i chcesz po prostu pisać oraz szlifować swój warsztat, możesz skorzystać z portali, które łączą zleceniodawców, czyli osoby potrzebujące tekstów, z copywriterami.
Popularne portale to: goodcontent.pl, gieldatekstow.pl, contentovo.com.

Czy staż dla copywritera jest dobrą opcją?

Staż dla copywritera to doskonały sposób na zdobycie cennego doświadczenia, którego nie sposób przekazać na kursie czy w książce, a tym bardziej na studiach. To świetna możliwość podejrzenia, jak copywriting wygląda od środka i uczenia się od osób, które mogą pochwalić się bogatym doświadczeniem. Doskonale sprawdza się dla osób bezpośrednio po studiach, gdyż często dopiero szukają one pierwszej pracy – a często zdarza się, że po stażu oferowane jest stażyście zatrudnienie. To także idealna forma budowania swojej bazy kontaktów w branży.

Na staż mniej optymistycznie zapatrują się osoby pracujące w innej branży i szukające sposobu na rozpoczęcie swojej copywriterskiej kariery. Głównie jest to związane z kwestią wynagrodzenia, które dla stażystów jest dość niskie. Jednak jest to jeden z najlepszych sposób na to, jak zostać copywriterem. A często w kilka miesięcy można zdobyć wiedzę i doświadczenie wystarczające do zajęcia samodzielnego stanowiska. 

Staż doskonale pokazuje, co robi copywriter i pozwala pracować na żywym organizmie, jakim jest tekst. Inni współpracownicy i opiekun stażu zazwyczaj się pomocni i można się od nich bardzo dużo nauczyć. A co najważniejsze – pomagają oni w wyciąganiu wniosków z popełnianych błędów, czyli czymś, co może być trudne do samodzielnego wykonania.

Chociaż oczywiście podstawy i wiedza teoretyczna są ważne, praktyka także ma bardzo duże znaczenie. Na stażu możesz się nauczyć m.in.: jak zacząć artykuł, jak napisać nagłówek, jak nie lać wody i nie używać zbyt wymyślnych słów, jak tworzyć persony czy czym różnią się style komunikacji w różnych mediach społecznościowych. 

Czy copywriting to praca dla każdego?

Kończąc ten artykuł, chciałabym przejść płynnie do kwestii, czy każdy może (i powinien) zostać copywriterem. Zdarza się, że to stanowisko jest w jakiś sposób poniżane, gdyż przecież pisać każdy może. Mam nadzieję, że pokazałam Ci w tym artykule, że bycie copywriterem to o wiele więcej niż posiadanie wyłącznie umiejętności pisania. Dlatego copywriting nie jest dziedziną dla każdego, ale może stać się idealną ścieżką kariery dla osoby, która jest gotowa włożyć w nią dużo pracy i ma chęć do nieustannego rozwoju i pozyskiwania nowej wiedzy z zakresu marketingu.

Warto zobaczyć

Warto zobaczyć

Jakie wypełnienie do poduszki? Podpowiadamy!

Jakie wypełnienie do poduszki? Podpowiadamy!

  • Przeczytasz w 10 minut
  • 244 wyświetleń
Kompleksy witaminowe kluczem do lepszej pamięci i wydolności mózgu

Kompleksy witaminowe kluczem do lepszej pamięci i wydolności mózgu

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 114 wyświetleń
Nowoczesne hokery barowe — jak dopasować je do twojego wnętrza?

Nowoczesne hokery barowe — jak dopasować je do twojego wnętrza?

  • Przeczytasz w 2 minut
  • 152 wyświetleń
Luksus w naturalnym wydaniu – meble i dodatki Monnarita

Luksus w naturalnym wydaniu – meble i dodatki Monnarita

  • Przeczytasz w 4 minut
  • 298 wyświetleń

© 2023 Nowoczesny.pl