Marketing internetowy – jak wykorzystać go w biznesie?
- Data publikacji 17 stycznia 2024
- Przeczytasz w 6 minut
- 180 wyświetleń
Marketing internetowy jest dziś wykorzystywany przez wielu przedsiębiorców – i to nie tylko tych, którzy sprzedają online. Fakt, że jest tak mocno doceniany pokazuje jego moc w rozwoju marek z różnych branż. Daje on ogromne możliwości nie tylko firmom działającym na rynku od lat, ale także nowym biznesom. Jak wykorzystać jego możliwości w pełni? Jakie elementy warto wziąć pod uwagę? Czy reklama na Facebooku jest dla każdego? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań, które pozwolą Ci osiągnąć sukces w sieci!
Wykorzystaj media społecznościowe
Zacznijmy od mediów społecznościowych, gdyż to one wiodą prym w możliwościach promocji, jakie dają markom. Przede wszystkim w social mediach możesz pojawić się jeszcze zanim otworzysz swój sklep i zaczniesz sprzedawać. Czy warto to robić? Zdecydowanie tak! Tworząc profile np. na Facebooku i Instagramie możesz zbudować mocne grono odbiorców, czyli… swoich przyszłych klientów. Pozwoli Ci to także zbadać potrzeby konkretnych użytkowników, a nie tylko bazować na ich samodzielnie wykreowanych i spisanych sylwetkach. W ten sposób będziesz mógł wprowadzać ewentualne potrzebne zmiany w strategii na bieżąco, np. zmodyfikować delikatnie wygląd strony głównej czy dopracować wykorzystywane hasła.
Takie podejście zwiększy Twoje szanse na sukces. Możesz potraktować moment otwarcia sklepu jako duże wydarzenie, które będziesz promować, wykorzystując marketing internetowy. Na tym etapie reklama na Facebooku i Instagramie pozwoli Ci dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców niskim kosztem. Później możesz wykorzystać ją do sprzedaży, promowania postów i zdobywania nowych obserwujących – wszystko zależy od charakteru Twojej firmy i tego, w jaki sposób postanowisz mierzyć jej rozwój.
Na które media społecznościowe warto postawić?
Ważną kwestią, nad którą warto się zastanowić, jest to, w jakich mediach społecznościowych pojawi się Twoja marka. Jeśli Twoją automatyczną myślą jest, że im więcej profili w social mediach, tym lepiej – niekoniecznie jest to najlepsze podejście. Warto przede wszystkim zastanowić się nad tym, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Każda platforma ma nieco inną grupę odbiorców. Dodatkowo korzystają oni z niej w odmienny sposób. Przykładowo mogą preferować długie filmy, które znajdą na Youtube, lub krótkie rolki, oferowane przez Instagram.
Pamiętaj, że lepiej skupić na 1-2 mediach społecznościowych i być w nich na 100%, w pełni się angażując, niż stworzyć więcej profili, ale nie mieć czasu na nie wszystkie. Być w social mediach tylko po to, aby być to rzadko dobry pomysł. Twoi odbiorcy na pewno to zauważą, a chyba nie chcesz, aby czuli się zaniedbywani?
Przemyśl i spisz strategię
Strategia to plan obejmujący rozwój Twojej marki i elementy, które będą się na niego składać. Warto ją stworzyć, aby nie działać po omacku i od samego początku postawić sobie za cel nadrzędny spójność. Spisanie strategii pozwoli Ci też poczuć się bezpieczniej – zyskasz pewność, że masz plan i idziesz do przodu zgodnie z jego założeniami. Skup się w niej na działaniach w sieci, jeśli chcesz rozwijać markę z wykorzystaniem marketingu internetowego.
Ważnym elementem strategii jest określenie grupy docelowej. Pomoże Ci w tym analiza konkurencji i badanie rynku online. Tej research powinien stać się podstawą person, czyli stworzonych przez Ciebie bardzo konkretnych sylwetek Twoich przyszłych klientów. W ten sposób określisz, jak spędzają czas, w jakim są wieku, z jakich mediów społecznościowych korzystają, jakie są ich preferencje zakupowe, czego unikają czy kiedy są online. Jeśli planujesz sprzedaż przez internet, mocno skup się na tych aspektach swoich person, aby ich obraz był dla Ciebie w pełni jasny i szczegółowy. Strategia to podstawa działań w marketingu internetowym.
Dobrym pomysłem jest wcielenie się w role stworzonych osób i przygotowanie inspiracji zdjęć i stylistyki, które mogłyby przypaść im do gustu. Patrząc na nie swoimi oczami ciężko będzie Ci obiektywnie je ocenić. W ten sposób jednak postawisz się na miejscu potencjalnych klientów, rezygnując ze swoich przekonań i odchodząc od tego, co najbardziej podoba się Tobie. Wykorzystaj do tego np. Pinterest, który jest pełen wspaniałych inspiracji.
Pamiętaj także, że strategię warto przynajmniej raz w roku aktualizować. Sprawdzać, czy dotychczasowe działania są zgodne z wcześniej określonymi wytycznymi i określać, czy wymagają one może odświeżenia. W ten sposób Twoje kroki zawsze będą przemyślane i spójne, a dodatkowo będziesz w stanie reagować na trendy i nowości w sposób, który pasuje do Twojej marki.
Funkcjonalna strona internetowa
Tworząc stronę internetową swojej marki lub zlecając to zadanie firmie zewnętrznej, warto postawić na pierwszym miejscu preferencje swoich klientów. W końcu to oni będą robić u Ciebie zakupy lub korzystać z Twoich usług. Warto odstawić na bok własne upodobania – i po raz kolejny postawić się na miejscu swoich odbiorców.
Na jakich aspektach strony internetowej warto się skupić? Dziś bardzo ważna jest funkcjonalność – zarówno podczas korzystania z niej w przeglądarce, jak i na urządzeniach mobilnych. Powinna ładować się szybko i być wygodna w użytkowaniu. Musi odznaczać się intuicyjnym designem, który sprawi, że korzystanie z niej będzie przyjemnością, a klient z chęcią wróci na kolejne zakupy.
Podczas tworzenia strony internetowej skup się na odpowiednio skonstruowanym drzewku kategorii oraz wyszukiwarce z dobrze dopasowanym filtrowaniem. W dzisiejszym świecie nikt nie lubi tracić czasu. Istnieje duża szansa, że jeśli potencjalny klient nie będzie mógł znaleźć produktów, które go interesują, zamiast poświęcać czas na dalsze poszukiwania, przejdzie na stronę konkurencji. Warto zrobić wszystko, aby tego uniknąć.
Strona Twojej marki powinna być spójna wizualnie z pozostałymi działaniami, np. postami w social mediach. Pamiętaj jednak, że poza tym elementem, warto, aby odznaczała się również czytelnością. Często mniej znaczy lepiej – i tak jest zazwyczaj i w tym przypadku. W końcu musisz znaleźć złoty środek, który trafi do szerokiej grupy odbiorców.
Daj się znaleźć
Marketing internetowy sprawi także, że Twoja marka będzie widoczna w sieci i cały czas będą trafiać do Ciebie nowi klienci. W tym celu oczywiście pomoże Ci wspomniana już reklama na Facebooku. Jednak przed Tobą stoją także inne możliwości!
Przede wszystkim warto zainteresować się SEO, czyli pozycjonowaniem, dzięki któremu Twoja strona internetowa będzie widoczna na wysokich organicznych pozycjach w wyszukiwarce. Dotrzesz w ten sposób do swoich potencjalnych klientów, którzy będą zainteresowani konkretnie Twoimi produktami czy usługami, gdyż to dzięki wpisywaniu określonych haseł trafią do Twojej witryny.
Pozycjonowanie opiera się na określonych słowach kluczowych, które muszą znaleźć się w odpowiednich miejscach na Twojej stronie. To proces, który możesz powierzyć zewnętrznej agencji lub zająć się nim samodzielnie. W internecie znajdziesz wiele porad, z których dowiesz się, jakie elementy wchodzą w skład poprawnie zoptymalizowanej witryny.
Dobrą praktyką jest również założenie konta Google Firma, dzięki któremu Twój biznes stanie się bardziej wiarygodny, m.in. dzięki opiniom. To jednak nie wszystko, co może Ci zaoferować! Świetnie sprawdzi się także, jeśli działasz lokalnie, gdyż Twoja wizytówka pojawi się w mapach Google. Dzięki temu łatwo zaprezentujesz się nowym osobom.
Warto zobaczyć
Warto zobaczyć
5 rzeczy, o których trzeba pamiętać, projektując inteligenty dom
- Przeczytasz w 5 minut
- 68 wyświetleń